Dins el sistema capitalista, l’alumnat som reduïdes a futura mà d’obra barata que sigui útil al sistema. En comptes de centrar l’educació a formar-nos de forma crítica i útil pel nostre aprenentatge, les aules són reduïdes a un mecanisme per a formar les futures treballadores de llocs de feina temporals i cada cop més precaris. Aquí és on el marc de les Competències els és molt útil: poden vendre la capacitat d’adaptació ràpida i superficial com un “progrés educatiu”, quan senzillament serveix perquè acceptem acríticament i obedients la volatilitat del capitalisme i la precarietat de les feines a què ens veiem o veurem abocades en un futur.
A partir dels resultats de les Competències es fan els informes PISA (Programa Internacional per l’Avaluació d’Estudiants) i es defineix un rànquing que, suposadament, mostra quins països “són millors en l’àmbit educatiu”, però que, en realitat, només acaba definint quins tenen un sistema educatiu més adaptat als interessos del mercat. Així, els centres que obtenen puntuacions més altes, reben més subvencions, forçant els instituts a adaptar-se al sistema per poder subsistir.
Això implica alimentar la competitivitat entre les estudiants que sovint acaba convertint-se en una pressió psicològica excessiva.
Des del SEPC ja fa anys que apostem per fer boicot a aquestes proves i un any més el tornem a fer. Com a estudiants tenim clar que l’educació no ha d’estar al servei del mercat i que no pot esdevenir de cap manera un procés de capacitació pel món laboral, sabem que l’educació no està en venda i que és possible un model al servei del coneixement i per això ens plantem i lluitem per l’educació que volem.
Aquest boicot ens serveix:
1. Per dificultar l’elaboració d’aquests estudis: Com menys informació tinguin, més difícil els serà adaptar l’educació als seus interessos
2. Per posar sobre la taula la tendència mercantilitzadora que ens demostren aquestes proves, per poder assenyalar els interessos del capital internacional que hi ha darrere i denunciar que una educació al servei del mercat és una educació que deixa fora l’esperit crític, el potencial alliberador del coneixement i la nostra formació com a societat.
Si creiem en la funció alliberadora de l’educació, si volem formar-nos per ser persones crítiques i preparades per incidir en el món, no li podem fer el joc al capital ni ens podem subordinar a les seves demandes. L’única cosa que podem fer és ser al costat de la nostra escola, la que volem, l’escola pública al servei de les classes populars.
Des del SEPC lluitem per una educació pública, popular, de qualitat, feminista i en català, una educació que ens serveixi d’eina per transformar el món, no per reproduir el sistema. Plantem-los cara, vosaltres per diners, nosaltres per la pública!
1. Aconsegueix el material
Busca les companyes del teu institut que reparteixen adhesius de les #Incompetències25 o descarrega el material d’aquesta mateixa entrada al web.
2. En el moment de l’examen
Enganxa l’adhesiu a l’examen i escriu-hi missatges contra la competició a les aules. Demostrem el rebuig a les proves!
3. #Incompetències25
Fes una fotografia de l’examen amb l’adhesiu i els missatges contra la prova i penja-la a xarxes amb el
#Incompetències25 o envia’ns-la perquè la publiquem nosaltres!
Fes clic sobre qualsevol dels dos apartats de baix per tal de descarregar els adhesius o el text de les octavetes. Per tal d’imprimir-los, tingues en compte que la mida és un A5!