1. Introducció
El dia 4 de març el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) convoquem una vaga en contra de la consulta lingüística i en defensa del valencià als instituts del País Valencià. Aquest document ha de servir d’ajuda per a fer arribar la vaga a tots els instituts del País Valencià, recollint-hi totes les coses més importants a tenir en compte de cara a organitzar la vaga als vostres instituts.
D’aquesta manera, s’explicarà tant els passos que s’han de seguir per convocar les vagues als instituts legalment, i, per altra banda, el que cal fer els dies previs a la vaga per tal que isca bé.

2. Convocatòria de la vaga
Al País Valencià no existix una llei que regule els drets estudiantils i, per tant, cada centre pot aplicar una regulació pròpia seguint la normativa estatal. Així doncs, el primer que cal fer és anar a Direcció i demanar quins són els procediments del centre per convocar una vaga. És important que aquest primer pas es faça al més prompte possible, ja que molts cops aquests procediments impliquen comunicar l’existència de la vaga una setmana abans, o recollir firmes en un termini de temps. Si aquestes condicions es complixen la direcció no pot no aprovar la vaga, tanmateix, si no s’aconseguixen complir els terminis, encara hi ha alternatives.
Tot i això, el procediment més comú per convocar vaga als instituts és la següent:
– Presentar a Direcció les firmes de mínim 20 alumnes amb un mínim de 5 dies naturals d’antelació.
– Que a cada grup un representant dels alumnes (el delegat, per exemple) confeccionarà un document en què constarà:
- El curs
- El dia que no assistiran a classe
- El llistat d’alumnes que no hi assistiran (amb nom i cognoms)
Com esmentàvem abans cada centre aprova la seua normativa i és competència última de la direcció aprovar la vaga a l’institut. És per això que les negociacions amb la direcció són claus per aconseguir convocar-la. És important que quan es vaja a parlar es mostre coneixement de la situació, presentar la vaga mostrant el manifest de convocatòria, alguna notícia que done veracitat a la convocatòria, així com saber els drets que es comenten ací.
Entre alguns d’aquests drets podeu citar els articles 7 i 8 de la Ley Orgánica del Derecho a la Educación (LODE) amb les modificacions de la Ley Orgánica de Modificación de la Ley Orgánica de Educación (LOMLOE)
· Article 7 – Dret a l’associació dels alumnes
1. Los alumnos podrán asociarse, en función de su edad, creando organizaciones de acuerdo con la Ley y con las normas que, en su caso, reglamentariamente se establezcan.
2. Las Administraciones educativas favorecerán el ejercicio del derecho de asociación de los alumnos y alumnas, así como la formación de federaciones y confederaciones.
· Article 8- Dret a reunió
Se garantiza en los centros docentes el derecho de reunión de los profesores, personal de administración y de servicios, padres de alumnos y alumnos, cuyo ejercicio se facilitará de acuerdo con la legislación vigente y teniendo en cuenta el normal desarrollo de las actividades docentes. A fin de estimular el ejercicio efectivo de la participación del alumnado en los centros educativos y facilitar su derecho de reunión, los centros educativos establecerán, al elaborar sus normas de organización y funcionamiento, las condiciones en las que sus alumnos y alumnas pueden ejercer este derecho. En los términos que establezcan las Administraciones educativas, las decisiones colectivas que adopte el alumnado, a partir del tercer curso de educación secundaria obligatoria, con respecto a la asistencia a clase no tendrán la consideración de faltas de conducta ni serán objeto de sanción, cuando estas hayan sido resultado del ejercicio del derecho de reunión y sean comunicadas previamente a la dirección del centro
Sobre l’article 7:
És a dir, que tot alumne té el dret a associar-se lliurement i les Administracions educatives tenen el deure d’afavorir l’exercici d’aquest dret. És a dir, que no únicament no ens poden reprimir ni dificultar la tasca d’organitzar-nos en el SEPC o en comitès de vaga, sinó que a més ho han de facilitar. Evidentment, posar traves a l’organització d’una vaga (per exemple impedint fer passa-classes) és dificultar aquesta tasca.
Sobre l’article 8:
Això bàsicament vol dir que tenim dret a vaga. La qüestió és que legalment no ens la poden reconèixer com a vaga perquè aquest implica altres qüestions relacionades amb el món laboral (retribucions econòmiques, serveis mínims, organització sindical formal, etc). Per tant, legalment s’ha de prendre un altre nom, en aquest cas, “dret a reunió”. Bàsicament, aquest article està dient que tenim dret a assistir a convocatòries de qualsevol tipus, siguen concentracions, manifestacions o vagues. Per tant, s’ha de respectar l’exercici d’aquest dret encara que implique la manca d’assistència a classe, que sempre es podrà justificar segons les normatives que els centres estan obligats a tenir. Per aquest motiu és important conèixer i seguir bé les normatives dels centres.
3. L’organització de la vaga, les Assemblees Obertes
Paral·lelament a la feina de convocar la vaga als instituts, també cal organitzar-la. La tasca més important no és convocar-la sinó vetllar perquè isca bé i que el missatge en defensa de la llengua arribe a tot arreu, coordinant-se amb la resta d’estudiants.
La millor eina per poder mobilitzar l’alumnat del centre és crear Assemblees Obertes en defensa de la llengua a cada institut. Aquestes assemblees no només permetran tenir més força davant les direccions i pressionar perquè ens donen la vaga, sinó que serviran per donar-la a coneixer a la resta d’alumnes.
Per poder crear l’Assemblea Oberta als insituts caldrà donar-la a conèixer a la gent interessada en formar-la, penjant cartells a l’institut, passaclasses en que es vaja a cada classe a explicar que heu fundat una assemblea, o creant perfils a les xarxes socials. És important que decidiu un dia i una hora per poder fer la reunió a dins del centre o al casal i ateneu popular més proper al vostre institut, i que aquesta siga coneguda per tot l’alumnat. La vaga és en dues setmanes, així que serà important crear aquestes assemblees tan aviat com es puga.
Els principals objectius de les Assemblees Obertes són dos, que el màxim d’estudiants possible sàpiga que es fa vaga i per tant no vaja el 4 de març a classe, i organitzar què es fa el pròpi dia 4.
Per aconseguir-ho, l’Assemblea Oberta haurà de fer les següents tasques:
1. Estar al dia de la informació sobre la vaga
Per poder organitzar bé la vaga al centre, és molt important tenir tota la informació i recursos necessaris a l’abast. Per això serà molt important estar atent a la informació que es faci arribar pel grup de Telegram de coordinació de la vaga, i dels altres canals d’informació del SEPC com les xarxes socials. En cas de necessitar més informació es pot preguntar directament pel grup de Telegram.
2. Fer arribar la informació de la vaga a totes les estudiants de l’institut.
Cal escampar la vaga, hi ha moltes eines diferents, però és necessari que totes les estudiants de l’institut sàpiguen que s’ha convocat vaga el dia quatre de març i per què. Es poden penjar cartells de convocatòria de la vaga per l’institut, fer passaclasses explicant a totes les classes què es farà el dia quatre i perquè, es poden penjar pancartes o, fins i tot, fer qualsevol acte en defensa del valencià que penseu i decidiu a l’Assemblea. Finalment, també es pot crear un perfil de xarxes socials per l’Assemblea Oberta per escampar el discurs, redactar missatges per enviar a les alumnes…
3. Convèncer a les estudiants de sumar-se a la vaga.
Potser hi ha alumnes que no estan del tot segures en si fer o no la vaga, així que part de la feina de l’Assemblea Oberta serà poder convencer-les. Explicant la importància de defensar la llengua i quina amenaça representa la Llei Rovira, així com el deure que tenim com a estudiants de reclamar que volem estudiar en la nostra llengua.
Per aconseguir-ho, una forma molt bona és a través dels passaclasses, quan s’expliqui què es farà el dia quatre, cal remarcar molt la importància de perquè cal fer aquesta vaga, de quin sentit té estar sortint als carrers a rebutjar la consulta i perquè no podem quedar-nos de braços creuats.
4. Preparar el dia de la vaga.
Però el més important serà preparar el dia de la vaga. Si volem defensar el valencià haurem de mostrar tota la nostra força i aconseguir convocar manifestacions a tot arreu on poguem. Serà prioritari doncs intentar convocar una manifestació als nostres pobles i ciutats i coordinar-nos amb alumnes d’altres instituts perquè la manifestació siga el més gran possible. En aquest punt serà molt important el grup de Telegram per poder estar en contacte amb el SEPC i poder coordinar-se amb la resta d’alumnes per saber on convocar les manifestacions.
Així doncs, un cop tenim ben delimitades les tasques que es volen fer, cal organitzar la feina. Per tal que aquestes assemblees funcionen bé, s’hauran de fer comissions en què us repartiu les tasques. Per exemple, pot haver-hi una gent encarregada de coordinació, que es puga coordinar amb el SEPC. Una altra comissió encarregada de la comunicació i les Xarxes Socials (redactar missatges per enviar pels grups de les classes, penjar informació a les xxss…), una altra que prepari els passaclasses o altres accions per donar a conèixer la vaga…

Si vols convocar la vaga al teu centre i vols trobar més companyes amb qui fer-ho, tens dubtes de com dur-ho a terme, sobre les gestions amb el centre o qualsevol altra qüestió, uneix-te al grup de Telegram!